Metaversumin ympärillä on tällä hetkellä paljon kohua, ja yksi mielenkiintoisimmista tavoista, joilla metaversesssa pelaamista kehitetään, on play-to-earn (P2E) -pelaaminen. Tämä uusi tila on auttanut joitain ihmisiä lopettamaan päivätyönsä pelaamaan pelejä kokopäiväisesti ansaitsemalla paljon enemmän kuin työllistettynä.
Jotkut suosituimman P2E-pelin, Axie Infinityn, parhaista pelaajista ovat ansainneet yli 10 000 dollaria kuukaudessa. Miten tämä on mahdollista? Mistä rahat tulevat? Lyhyesti sanottuna pelaajat suorittavat P2E-pelin tavoitteet ansaitakseen oikeaa rahaa, joka maksetaan kryptovaluutassa. Tapa, jolla pelaajat ansaitsevat rahaa, on erilainen jokaisessa pelissä. Axie Infinityssä ansaitset palkintoja taistelemalla pelin luonteisia hirviöitä ja muita pelaajia vastaan sekä suorittamalla päivittäisiä tehtäviä. Ansaitsesi palkinnot ovat sinun säilytettäväsi, ja ne voidaan ottaa pelialustan ulkopuolella ja vaihtaa muihin kryptovaluuttoihin tai fiat-valuuttoihin, kuten USD. Tämä poikkeaa merkittävästi nykyisen pelialan toiminnasta ja muuttaa ihmisten elämää. Vielä jännittävämpää on, että se on vasta lapsenkengissä.
Nykyinen peliteollisuus
Maailmanlaajuisesti peliteollisuuden arvo on noin 180 miljardia dollaria. Covid-19:n aiheuttama maailmanlaajuinen pandemia lähetti merkittäviä myötätuulia pelaamisen kasvun taakse vuonna 2019, joka jatkui vuonna 2021. Ja huolimatta Kiinan parhaista yrityksistä rajoittaa nuorempia sukupolviaan pois videopelien houkutuksesta, Aasian ja Tyynenmeren alue edustaa ylivoimaista pelaajasegmenttiä pitkällä aikavälillä. Ei siis ihme, että myös ansaittava pelaaminen on lähtenyt liikkeelle alueella.
Videopelien pelaamiseen käytetty aika on muuttunut siitä, että vanhemmat pelkäsivät korruptoivan ja pilaavan lastensa tulevaisuuden elämän, mahdolliseksi poluksi vakavaan vaurauteen. Esportsin, suoratoistoalustojen ja tuottoisten sponsorisopimusten kasvavan suosion myötä pelaajat ovat pystyneet saavuttamaan julkkisstatuksen. Eniten ansaitseva Fortnite-pelaaja Ninja aka Richard Tyler Blevins ansaitsee suoratoistotuloistaan arviolta 500 000 dollaria kuukaudessa.
Kaikki tämä kertoo, että todelliset voittajat ovat pelinkehittäjiä. Fortniten luojat Epic Games raportoi yli 5 miljardin dollarin vuotuisesta liikevaihdosta vuonna 2020. Activision Blizzardin, joka tunnetaan yleisimmin Call of Duty -pelisarjastaan, markkina-arvo on yli 50 miljardia dollaria.
Se, miten nykyiset pelaajat ansaitsevat tuloja, ei voisi olla kauempana uudesta play-to-earn-mallista. Näitä ovat:
- Esports-joukkueiden maksamat palkat.
- Suoratoisto, jonka maksavat alustat, kuten Twitch ja YouTube.
- Sponsorointi, jonka maksavat pelibrändit.
- Palkintorahat, jotka maksavat esports-liigat, kuten Overwatch League.
Suurin osa näistä tulovirroista ei ole keskimääräisen pelaajan käytettävissä – sinun on oltava yksi parhaista pelaajista, mikä vaatii huomattavan aikasijoituksen. Twitch kertoo, että keskimäärin ”asiantuntevat streamerit voivat ansaita 3 000–5 000 dollaria kuukaudessa pelaamalla noin 40 tuntia viikossa.”
Kaikesta rahasta, jota huippupelaajat ansaitsevat, se kalpenee merkityksettömyyteen, kun tarkastellaan pelinkehittäjien luomia tuloja. Kun ajattelet, kuinka paljon nämä huippupelaajat vaikuttavat pelin suosioon, alat huomata epätasapainon.
Kuinka play-to-earn-pelaaminen on erilaista
Toisin kuin perinteinen peliteollisuus, P2E-pelit tuottavat suurimman osan rahallisesta arvostaan takaisin pelaajille. Lisäksi kyky ansaita demokratisoituu kaikilla pelikyvyn tasoilla. Toki huippupelaajat ansaitsevat enemmän, mutta ero on huomattavasti pienempi kuin nykyisessä pelitilassa. Tämä muuttaa jopa satunnaisia toimijoita kuluttajista sisällöntuottajiksi. Se, että et menetä mitään olemalla huono pelaaja vain vähentää entisestään markkinoille pääsyn esteitä. Jotkut pelaajat pelaavat P2E-pelejä vain 2-3 tuntia päivässä ja ansaitsevat tuhansia dollareita kuukaudessa.
Decentral Games
Decentral Games on pelattava kasinopeli. Pelaajat aloittavat luomalla tilin käyttämällä kryptovaluuttalompakkoaan (esim. MetaMask tai Coinbase Wallet) kirjautuakseen sisään.Tässä vaiheessa heidät pudotetaan kasinolle, jossa he voivat tutustua erilaisiin peleihin, jotka ovat saatavilla virtuaalisen avatarinsa kautta. Tässä vaiheessa on kaksi vaihtoehtoa:
- Pelaa ilman palkintoja.
- Pelaa ansaitaksesi.
Vaikka peruskokemus on sama kummassakin vaihtoehdossa, pelaaminen siellä, missä ansaitset palkintoja, edellyttää, että omistat ensin yhden Decentral Gamesin puettavasta NFT: stä (esim. virtuaalisen avatarin vaatekappale, kuten aurinkolasit tai takki). Voit joko ostaa tällaisen itse tai antaa jonkun lainata sinulle omansa. Jos valitset jälkimmäisen, 30% palkkiotuloistasi menee NFT:n omistajalle. Kaikki NFT-myynnin tuotot menevät Decentral Games -kassaan, jota käytetään pelien kehittämiseen, markkinointiin ja tukeen.
Kun sinulla on NFT, voit pelata mitä tahansa peliä loputtomiin ilmaiseksi ja ansaita palkintoja prosessissa. Saat päivittäin kasinopelien allokoinnin, jolla pelaat. Jos voitat, pääset päivittäiseen tulostaulukkoon tai suoritat päivittäisiä haasteita, sinulle annetaan kryptovaluuttapalkintoja. Nämä palkinnot menevät suoraan kryptovaluuttalompakkoon, jolla kirjauduit sisään, ja voit vapaasti vaihtaa ne fiatiin (esim. USD) milloin tahansa. Jos ostit jonkin NFT: stä, voit myös myydä sen voitolla jälkimarkkinoilla tai delegoida sen toiselle pelaajalle 30%: lla heidän tuloistaan.
Axie Infinity
Axie Infinity on täysin erilainen peli kuin Decentral Games ja muistuttaa jotain enemmän peliä, kuten Pokémon. Rakennat joukon söpöjä pieniä hirviöitä, jotka tunnetaan nimellä ”Axies”, joilla voit taistella, kasvattaa ja käydä kauppaa muiden pelaajien kanssa.
Samoin kuin Decentral Games, sinun on ostettava joitain Axie Infinity NFT: tä pelataksesi. Tässä tapauksessa jokainen Axies on NFT (ajattele niitä Pokémon-kortin NFT-versiona), ja tarvitset vähintään kolme niistä aloittaaksesi pelaamisen. Ne voidaan ostaa markkinapaikaltaan, ja kirjoitushetkellä alhaisin hinta, jolla voit ostaa Axien, on 98 dollaria. Jokaisella Axiella on omat tilastot, joilla on rooli taistelussa, joten voit kuvitella, kuinka jotkut tehokkaammat akselit hinnoittelevat korkeammalle. Tämä on yksi kritiikistä, jota jotkut P2E-pelit ovat kohdanneet, kun se alkaa tuntua hieman enemmän palkalta voittaa kuin pelata ja ansaita.
Yksi parhaista pelikillasta, Yield Guild Games, on700 miljoonan dollarin markkina-arvoinen, ja omistaa omaisuutta monenlaisissa P2E-peleissä.
Mistä rahat tulevat?
Tässä vaiheessa saatat miettiä, kuka rahoittaa kaikki nämä pelipalkkiot. Yksinkertainen vastaus on, että pelialusta antaa palkintotunnuksia, joita tukee muiden kryptovaluuttojen varanto. Kuka tahansa voi osallistua varantoon tallettamalla muita kryptovaluuttoja, kuten USDC tai ETH, ja vastineeksi he ansaitsevat korkoa. Tämä tarkoittaa, että kun pelaajille maksetaan palkkiotunnuksia, heitä tukevat muut luotetut resurssit. Tämä varmistaa, että pelaaja voi aina vaihtaa palkintotunnuksensa. Jotkut pelaajat ovat tienanneet paljon rahaa aloittaessaan pelin pelaamisen, joka sitten nousi suosioon, mikä tarkoittaa, että heille maksetut palkkiotunnukset olivat yhtäkkiä paljon arvokkaampia.
Axie Infinity on loistava esimerkki tästä. Huhtikuun 2021 alussa kunkin palkintotunnuksen ($SLP) markkina-arvo oli 0,05 dollaria. Heinäkuun loppuun mennessä se oli ylittänyt 30 dollaria. Jos pelaaja saisi huhtikuussa 500 dollarin arvosta palkintoja, sen arvo olisi noin 350 000 dollaria heinäkuussa.
Vaikka se kuulostaa erittäin houkuttelevalta, on syytä kutsua, että myös täysin päinvastoin voi tapahtua. Itse asiassa joulukuuhun mennessä se oli pudonnut takaisin 0,05 dollarin rajaan. Tämä on yksinkertaisesti varhaisen adoption riski- ja palkkiodynamiikka.
Viimeiset vinkit ja mietteet
Yksi kiehtovimmista osista kehittyvässä play-to-earn-maisemassa on, että pelejä kehittävät täysin hajautetut organisaatiot (DAO). Pieni tiimi rakentaa yleensä alustan ensimmäisen version. Kun se alkaa kasvaa, pelin pelaajat voivat tehdä muutosehdotuksia, äänestää ehdotuksista ja jopa edistää pelin kehitystä.
P2E-pelien kehittäjät maksetaan usein osittain pelin palkintotunnuksella, mikä tarkoittaa, että he panostavat tekemään päätöksiä, jotka vaikuttavat positiivisesti pelin kasvuun. Tämä on luultavasti perustavanlaatuisin ero nykyisen peliteollisuuden ja kehittyvän P2E-teollisuuden välillä.
Play-to-earn-teollisuus on vielä alkuvaiheessa, mutta se, että se muuttaa jo joidenkin pelaajiensa elämää, kertoo minulle, että se on täällä jäädäkseen. Uusia projekteja lanseerataan lähes päivittäin, ja ne tuovat mukanaan aivan uusia konsepteja.
Hyvä esimerkki tästä on Genopets, joka kuvaa itseään ”siirry ansaitsemaan” -peliksi. Se muodostaa yhteyden pelaajien kuntoseurantalaitteisiin ja palkitsee heidät fyysisestä aktiivisuudesta pelatessaan peliä – kuten P2E Pokémon Go.
Play-to-earn-pelaaminen on yksi metaversen käytännöllisimmistä sovelluksista juuri nyt. Se luo uusia arvo- ja hyödyllisyyskerroksia NFT: lle ja kääntää nykyisen peliteollisuuden talouden päälaelleen. Pian näemme nykyisen peliteollisuuden jättiläisten ryntäävän hakemaan palan piirakasta. Vain aika näyttää, onko se hyväksi tilalle vai ei – mutta se tuo varmasti suuren harppauksen eteenpäin tarjolla olevassa grafiikassa ja yleisissä pelikokemuksissa.
Tässä vaiheessa voisit testata oman kryptovaluuttojen perustietämyksesi ja -tuntemuksesi uudessa kryptopelissä, joka on tuotettu HAMK:n opiskelijaryhmän opiskelutyönä.