Eurheilu eli Esports on kilpapelaamista tietokone- konsoli-ja mobiilipeleissä. Sitä harrastavat miljoonat pelaajat ympäri maapallon, ja tuhannet pelaavat vähintään puoliammattilaisia näitä eri pelejä erilaisissa liigoissa ja turnauksissa.
ATLANTIC CITY, N.J.– Kilpailukykyisillä videopeleillä on valtava taloudellinen potentiaali Yhdysvalloissa ja maailmanlaajuisesti, varsinkin kun uhkapeliyhtiöt keksivät, kuinka kiinnostaa pelaajia ja katsojia lyömään vetoa niistä, alan konferenssin osallistujat sanoivat äskettäin.
Puhuessaan Casino Esport -konferenssissa Atlantic Cityssä videopeliyritysten ja kasinoiden johtajat olivat yhtä mieltä siitä, että on valtava etu saada sadat miljoonat ihmiset, jotka pelaavat online-videopelejä, kiinnostumaan kasinoteollisuudesta. Varsinkin kun peli-ikäisiä on kaikissa aikuisten ikäluokissa alkaen 18-vuotiaista aina senioreihin saakka.
”Esports tulee vain kasvamaan”, sanoi Seth Schorr, Las Vegasin Downtown Grand -kasinon puheenjohtaja. ”Se ei ole villitys.”
Newzoo, tutkimusyritys, joka seuraa kilpailukykyisten videopelien maailmaa, joka tunnetaan myös nimellä esports tai eurheilu, sanoo, että näiden pelien maailmanlaajuinen yleisö kasvaa tänä vuonna 8.7% 532 miljoonaan. Itse pelit tuottavat 1.38 miljardia dollaria taloudellista toimintaa maailmanlaajuisesti- kolmasosa siitä tulee Kiinasta yhtiön mukaan. Yksittäistä turnausta saattaa Kiinassa olla suoratoiston välityksellä kymmeniä miljoonia katselijoita!
Kasinoteollisuus ryhtyy toimiin integroidakseen esportsin uhkapelitarjontaansa
Konferenssi tuli, kun kasinoteollisuus ryhtyy alustaviin toimiin yrittääkseen integroida esportsin uhkapelitarjontaansa vaihtelevalla menestyksellä.
Luxor-kasino Las Vegasissa rakensi äskettäin 30,000 neliöjalan esports-areenan tapahtumien ja turnausten isännöimiseksi. Atlantic Cityn kasinot ovat isännöineet useita esports-turnauksia, ja viime viikolla Stocktonin yliopisto avasi virallisesti Esports Innovation Centerin, mikä korostaa korkeakoulujen ja yliopistojen kasvavaa osallistumista esports-ohjelmiin. Vastaavia peliliikkeitä on tapahtunut myös muilta yliopistoilta ja korkeakouluilta myös Euroopasta.
Scott Huston, Stocktonin virkamies, sanoi, että äskettäisessä Rocket League -turnauksessa, johon se osallistui, oli 50,000 online-katsojaa.
”Se on enemmän kuin mikään perinteinen urheilutapahtuma, jonka Stockton on koskaan järjestänyt”, hän sanoi.
Ahman Green, nelinkertainen Pro Bowl, joka pelasi Green Bay Packersin kanssa, on nyt syvästi mukana esportsissa, mukaan lukien Wisconsinin Lakelandin yliopiston uuden esports-ohjelman valmentaminen.
Hän sanoi, että hänen NFL -joukkuetoverinsa pelasivat näitä eurheilu videopelejä toisiaan vastaan rentoutuakseen seisokkien aikana, mutta hän kehitti rakkauden peleihin pienenä lapsena.
Green sanoi, että vuosi 2020 oli vedenjakajavuosi esportsille, kun suurin osa ammattiurheilusta suljettiin kuukausiksi koronaviruspandemian alkuvaiheessa.
”Ihmiset alkoivat löytää verkosta tavaraa, jota he eivät olleet koskaan ennen nähneet”, hän sanoi. ”Heidän lapsensa pelasivat videopelejä. ’ Mikä tämä Twitch-juttu on?'”
Twitchillä, verkkoalustalla, on 3–6 miljoonaa ihmistä kerrallaan, sanoi esports- ja mediayrittäjä L. Anthony Gaud. Tällä on valtava potentiaali tuottaa lisensoituja uhkapelituloja sääntelyn kehittyessä ja laajentuessa.
”Se on samanlainen kuin online-[kasinon] vedonlyönti: Sen sijaan, että pelaisit blackjackia tai pokeria, pelaat Angry Birdsiä”, hän sanoi. Se ympäristö on tulossa. Tulee olemaan panostuskulma, luultavasti suuri. Siitä tulee todella iso juttu.”
Mutta videopelien pelaajien ja kasinoiden yhdistymistä ei ole vielä täytetty mielekkäässä mittakaavassa.
Lukuisat konferenssipuhujat olivat yhtä mieltä siitä, että videopelien pelaajat eivät yleensä tyydy luottamaan satunnaisiin tuloksiin, jotka määräävät, voittavatko he jotain – kasinopelien, kuten peliautomaattien tai pöytäpelien, leipää ja voita. Sen sijaan he haluavat tuntea olevansa jonkin verran mukana vedon lopputuloksessa, minkä vuoksi videopelit tarjoavat luonnollisen rampin nuoremmille pelaajille kasinoilla.
Schorr sanoi, että alan tulisi aluksi keskittyä houkuttelemaan videopelien pelaajia siellä, missä he asuvat: verkossa.
”On hyvä kalastaa siellä, missä kalat ovat”, hän sanoi. ”He ovat verkossa, eivät kasinoilla. Aloita verkossa, hanki ne tietokantaan ennen kuin tuot ne kasinoille.”
Larry Ridley, CBS Sportsin pääkonttorin ankkuri, isännöi esportsiin liittyviä TV -ohjelmia ja vierailee rutiininomaisesti kasinoilla ympäri maata yrittääkseen kiinnostaa heitä videopelitapahtumien käyttöönotossa.
”Teemme näitä aktivointeja siellä, missä ihmiset näkevät sen ja haluavat osallistua”, hän sanoi. ”Meillä on asema perustettu, jotta he voivat luoda tilin ja pelata.”
Anthony Strangia, New Jerseyn pelivalvontaosaston apulaisoikeusministeri, sanoi, että osavaltioiden on varmistettava, että videopelikilpailut järjestetään rehellisesti ja avoimesti. Sääntelyviranomaiset osavaltioissa, mukaan lukien New Jersey ja Nevada, harkitsevat parhaillaan muutoksia esportsia koskeviin uhkapelilakeihinsa, jotta vedonlyönti tapahtumista olisi helpompaa ja varmistaa samalla niiden eheys.
”Se on kasvava kenttä”, hän sanoi. ”Tulevaisuus on ehdottomasti olemassa.”